Business & ITC & Public Administration Consultant

2011. január 2., vasárnap

Elektronikus kereskedelm fejlesztése

A fejlett gazdaságok esetében, a termelő és szolgáltató iparágak között, nemzetközi viszonylatban is ez utóbbi jelenti a gazdasági húzóerőt. Az elektronikus szolgáltatások aránya (Európai és világviszonylatban is) az elmúlt évtizedben jelentősen megemelkedett, ugyanakkor hazánkban ez a növekedés nem tapasztalható. hazánkban is az információs társadalom egyre erőteljesebb térnyerésének köszönhetően az elektronikus szolgáltatások, ezen belül is az elektronikus kereskedelem fejlődése a legintenzívebb. A fejlett országokban az elektronikus kereskedelem, valamint az elektronikus szolgáltatások által termelt jövedelem arányának ugrásszerű emelkedése miatt, stratégiailag a legfontosabbak közé emelte az adott szolgáltatási iparágat.

A koncepció lényege, hogy Magyarország számára egy átfogó javaslatot adjunk, annak érdekében, hogy az elektronikus kereskedelem, a lakosság (az állampolgárok), a kis és közepes vállalkozások részéről is elfogadottabb, üzletileg vonzóbb és megoldásaiban megnyugtató biztonságot nyújtson. Az elektronikus szolgáltatások, és ezen belül az elektronikus kereskedelem nagyobb térnyerésének következménye, hogy jelentős gazdasági növekedést rejt magában, munkahelyeket teremt, ösztönzi a vállalkozói kedvet. A célcsoport ebben az esetben Magyarország teljes lakossága, valamint a kis és közepes vállalkozások.

A koncepció megvalósítása abban rejlik, hogy az állam, egy olyan elektronikus szolgáltatást épít, vagy egy olyan elektronikus szolgáltatás építését támogatja, amely a jelenlegi és jövőbeni elektronikus szolgáltatások (ezen belül az elektronikus kereskedelem) részére egy további értéknövelt szolgáltatást biztosít. Ennek az értéknövelt szolgáltatásnak a lényege, hogy a felhasználók (lakosság, kis és közepes vállalkozások) részére egy egységes, biztonságos, és egyszeri belépési pontot (SSO) biztosít, a jelenlegi több ezer változat helyett. Ezt a belépési pontot a központi nyilvántartásokkal (Személyadat és Lakcímnyilvántartás, címnyilvántartás) együttműködve biztosítja.

A szolgáltatás további lényeges eleme, hogy a logisztika, és szolgáltatások kifizetése terén ugyancsak együttműködik a szállítókkal (pl. a Magyar Posta), a bankokkal (pl. elektronikus kifizetés). A biztonsági garancia további növelésének érdekében a szolgáltató a szolgáltatási tranzakció nagyságától függően külső biztosítók által biztosítja az adott tranzakciót. Mindezt egységes (térítésmentes) csomagként kapja az ügyfél, mint vásárló. Az üzleti megoldás abban rejlik, hogy a magyarországi szolgáltatók a saját megoldásaik helyett, szolgáltatásként (csomagban) veszik igénybe ezt az értéknövelt szolgáltatást. A közreműködők (logisztikai cégek, bankok, biztosítók, vagy maga az állam) egy elszámolási rendszerben arányosan felosztják a közvetlen vagy közvetett szolgáltatási díjakat.

A rendszer kiépítése a koncepcióm alapján a Magyar Posta korszerűsítési stratégiájába illik, annál is inkább mivel az utóbbi években számtalan olyan területet veszítettek (mint a posta csekkek, feladása, az elektronikus tértivevény megvalósítása, stb.). A fejlesztési koncepció csak a kormány átfogó, gazdaságfejlesztési koncepciójával összhangban valósítható meg. A finanszírozást az állami szolgáltatások korszerűsítésének figyelembevételével, a fejlesztés volumenének megfelelően, Európai Uniós források bevonásával kell megoldani.

Nincsenek megjegyzések: