e-kereskedelemben közreműködők bizalmának erősítése
1. Kiindulási állapot
A 21. ik század legnagyobb kihívása az információs (tudás) társadalomba való átmenet, amely az élet minden területén változásokat, változtatásokat okoz. Az információs társdalom egyik legfontosabb jellemzője, hogy az emberek, cégek, szervezetek közötti viszony egyre inkább személytelenné válik. A közigazgatásban egyre gyakoribbá válik az elektronikus ügyintézés, a gazdaságban pedig szinte mindennapos gyakorlat lesz az elektronikus kereskedés, elektronikus szolgáltatás kialakítása a szereplők között.
Az Európai Unió (Lisszaboni szerződés alapján) tagállamainak együttes célja, hogy a gazdaságnövekedésben fontos szerepet betöltő elektronikus kereskedelemben rejlő lehetőségeket kihasználja. Ezzel együtt Magyarország nemzeti érdeke, hogy a nemzetközi tendenciákat felismerve, mielőbb képes legyen a gazdasági változások elfogadására és felhasználására.
Jelen koncepció alapját az elektronikus kereskedelemben közreműködő szereplők közötti információáramlásra épül. Magyarországon rohamosan nő az elektronikus boltok száma, ugyanakkor az emberek bizalma az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatban nem változik, vagy kis mértékben csökken. Az emberek portálokon (honlapokon) kerülnek kapcsolatban az elektronikus kereskedelmet folytató cégekkel.
Minden (legalábbis az első) alkalom úgy kezdődik, hogy a személyek regisztrálnak, megadják személyes adataikat, címadataikat a fizetésre vonatkozó adatait, valamint a belépéshez szükséges autentikáció (username, password) adatait. A kereskedelmi cégek (boltok) adatvédelmi szabályzatban garantálják, hogy ezeket az adatokat célhoz kötötten használják fel. A valóság az, hogy vagy betartják, vagy nem, ezeket a szabályokat, esetleg visszaélnek az adatokkal, amely tovább mélyíti az emberek bizalmatlanságát.
Az elektronikus szolgáltatásokkal kapcsolatban vannak a bizalmatlanságot mélyítő további problémák. A kifizetett szolgáltatás, vagy terméket a kifizetést követően egyszerűen nem küldik meg. Ha megküldik, akkor a problémát a sérülés, vagy éppen nem az a típus jelenti. Az emberek nem csak egy kereskedelmi céggel állnak kapcsolatban, hanem sokkal. Minden portálon megadják személyes adataikat, belépési azonosítóikat, és egyéb adataikat, amelyeket nem rendszeres használat esetén elfelejtenek. Ez komoly visszaélésekre adhat lehetőséget.
Az elektronikus kereskedelmet folytató cégek részéről, hasonló jellegű bizalmatlanságra okot adó problémákat kellene kezelni. A regisztráció során valótlan személyes adatokat adnak meg, valótlan szállítási és fizetési adatokkal együtt. Ez sok esetben kisebb-nagyobb károkat okoz a cégeknek, hisz vagy kifizetetlen, vagy át nem vett árukból származik. Összességében megállapítható, hogy bár az elektronikus kereskedelemben vannak lehetőségek, a gazdaságnövekedésben betöltött szerepe magas, ugyanakkor még nagyon sok bizonytalansági tényező van.
2. Javasolt koncepció
A legfontosabb teendő a bizalom megalapozása az elektronikus kereskedelem szereplői között. A koncepcióban olyan kérdésekre kívánunk megoldási javaslatot adni, mint a biztonságos, egy kapus regisztráció, a hiteles személyi adatok megadása, hiteles címadatok megadása, a szállítás, fizetési folyamatok biztonságosabbá tétele, valamint az e-kereskedelm garanciális elemei, amelyek összességében növelik a szereplők közötti bizalmat. (a koncepció áttekintése: lásd 1 sz. melléklet)
2.1 Regisztráció:
A legtöbb esetben, regisztráció alkalmával az alábbi adatokat kell megadni. Az adatok megadása, csak jobb esetben történik az adatvédelmi tájékoztató elolvasása után, illetve az adatok küldése sok esetben a nyílt interneten történik.
• Név
• felhasználónév
• jelszó
Ilyen, vagy ehhez hasonló adatokat a legalább naponta internetezők akár naponta többször is megadnak, belföldi és külföldi portálokon.
A koncepció lényege, hogy az kormányzatban kidolgozott ügyfélkapus eljárásnak megfelelően meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy Magyar állampolgárok az ügyfélkapus megoldáshoz hasonló (vagy éppen az ügyfélkapu) rendszert bízzanak meg legalább a magyar, Magyarországon bejegyzett, vagy magyar .hu domain alatt regisztrált e-kereskedelmi rendszerek esetében.
Ennek a számtalan más előnye között néhány nagyon fontosat tudunk kiemelni: - a személyes adatok védettek, egyszer kell csak regisztrálni, garantált az adatvédelem, rendszervédelem. A kereskedők számára hasonló előnyöket biztosít, hiteles személyi és címadatokat, valamint nagyfokú bizalmat a megadott adatokkal szemben.
2.2 Hiteles személyes adatok megadása
A regisztrációt követően vagy azzal egy időben a következő adatokat kell még megadni,
• Vezetéknév
• Keresztnév
• Ország
• születési hely, idő
• személyi igazolványszám stb.
Kérheti úgy az ügyfél a személyes adatait a nyilvántartásból történő lekérdezést követően, a megjelenő adatokat rögzítse, vagy attól eltérő személyes adatokat is megadhat.
Lényeges elem a megoldásnak, hogy adott esetben nem kell kitöltenie újból személyes adatait, hanem elfogadja a lekérdezés alapján megjelenő személyes adatokat.
2.3 Hiteles címadatok megadása
Az e-kereskedelmi portálok a címadatok megadása során az alábbi adatokat kéri be az ügyfelektől:
• Irányítószám, Város
• Utca, házszám
• Telefon
• E-mail
Az ügyfél a címadatok megadása során eljárhat úgy, hogy a lekérdezés során megjelenő címadatokat fogadja el, vagy szállítási címnek ettől eltérő adatokat ad meg.
2.4 Garanciális elemek megadása
A portálok általában nincsenek felkészülve további garanciák biztosítására úgy, mint a tranzakció biztosítása, a szállítók kiválasztása minősítése, a szállítás nyomon követhetősége. Mindezek a plusz adatok lehetőséget teremtenek arra, hogy az ügyfél már jó előre tájékozódjon, eldönthesse, hogy a vásárlás során milyen módszert alkalmaz.
• Szállító kiválasztása
A szállító regisztrál az e-kereskedelem támogató rendszerben annak érdekében, hogy a vásárló a szállítási paraméterek (szállítási díj, szállítási időtartam stb.) alapján eldönthesse, hogy az adott kereskedelmi céggel szerződésben álló szállítók közül melyiket fogja választani. A vásárlást követően még mindig lesz lehetősége hogy a szállítót megváltoztatassa, hisz a vásárlás mennyiségétől, a fizetés nagyságától függően esetleg más szállító kedvezményesebb ajánlatot tesz.
A szállító a szállítandó áru esetében nyomkövetést (pl. GPS, vagy elektronikus logisztikai rendszer) is alkalmazhat, amely tovább növeli annak biztonságát, hogy az ügyfél az árut biztosan megkapja.
• Biztosítás választása
A biztosító regisztrál az e-kereskedelem támogató rendszerben, és bizonyos díj fejében biztosítást ajánlhat az ügyfélnek vagy a tranzakcióra, melyet az ügyfél vagy elfogad, vagy nem. Az e-kereskedelmi cég akár be is építheti áraiba a tranzakciók biztosítását, amelyről az ügyfelet a regisztráció során már tájékoztatja. Az ügyfél mindig valamely e-kereskedelmi portálról indítja a regisztrációt, amely azt jelenti, hogy ilyenkor a támogató rendszer eldöntheti, hogy mely céghez, milyen biztosítási díjak tartoznak. A céges biztosításokat minden portál szolgáltató előzetesen megkötheti.
• Bank, pénzintézet, elektronikus fizetés
Az ügyfél a vásárlást megelőzően a rendelkezésre álló adatok alapján dönthet a fizetés módozatáról is. A bankok, hasonlóan a biztosítókhoz előre köthetnek szerződést az adott e-kereskedelmi céggel, hogy a tranzakció bonyolítása során az ügyfelet ilyen-olyan kedvezményben részesíti. Ezeket az ajánlatokat az ügyfél adott esetben vagy elfogadja, vagy nem. Nemleges esetén az ügyfélnek még mindig lesz lehetősége más fajta, az e-kereskedelmi cég által felajánlott fizetési módok közül választani) pl. készpénzfizetés, személyes átvétel során)
A fenti elemek, azon kívül, hogy megkönnyítik a vásárlást, szerződéskötést, bizonyos garanciális elemeket is beépítenek a folyamatba, amely nagymértékben növeli a bizalmat.
3. Üzleti megoldások
A rendszer lényeges megoldása, hogy hiteles adatokra, integrált szolgáltatásokra, és egyértelmű, kiterjedt üzleti lehetőségekre épít, és nem veszélyezteti a szabadpiaci áramlást, csak garanciákat épít a rendszerbe, amelyben mindenki jól jár.
• A központi hivatal
Biztosítja az ügyfél egykapus bejelentkezését, regisztrációját ingyenesen, és lekérdezés alapon átadja a rendszerben tárolt személyes adatait. Esetleg működteti az e-kereskedelem támogató rendszert. Ugyanakkor az e-kereskedelmi cégek részére vagy tranzakció alapon, vagy regisztrációhoz kötött díjat számol fel. Ugyancsak regisztrációs díjat vagy tranzakciós díjat számol fel a szállító, a bank, a biztosító felé.
• Biztosító
A biztosító az ügyfél felé ajánlatot tesz pl. a vásárolt termék nagyságára vonatkozó biztosításra, amely akkor jelentkezik, ha az adott termék megsérül, nem azt kapja, nem kapja meg időben stb. A biztosítási díjat A biztosító vagy az ügyfélnek vagy az e-kereskedelmi cégnek számolja fel. (jó példa erre a PayPal rendszer, amely adott termékhez köt biztosítást, és vita esetén a rendelkezésre álló adatok alapján dönt, rosszabb esetben kizárják az üzletfelet a rendszerből)
• Szállító
A szállító cég célja hogy a megrendelt árut az eladótól a vevőhöz kiszállítsa. Annak érdekében, hogy az ügyfél az adott szállítócéget válassza számtalan üzleti konstrukciót szokott ajánlani. Időgarantált szállítás, szállítási útvonalhoz, útvonal hosszához kötött szállítás, az ügyfél hol és mikor akarja átvenni a szállítmányt stb. Itt a szállító szerződést köthet az e-kereskedelmi céggel amelyben kedvezményeket ajánlhat fel az ügyfélnek, hisz az e-kereskedelmi céggel kötött szerződés alapján hosszútávon sok ügyfelet képes kiszolgálni.
• e-kereskedelmi cég
A rendszer legfontosabb eleme, hisz érdeke hogy a vásárló nála vásároljon. A regisztrációs folyamatot, abban az esetben, ha szerződést kötött a támogató rendszer üzemeltetőjével el is felejtheti. Nem szükséges erre vonatkozóan adatvédelmi nyilvántartásokat vezetnie. Jobb esetben a z ügyfél személyes adatai csak a tranzakció lezártáig maradnak a birtokában. A külföldi személyek regisztrációját a támogató rendszer elvégzi, ugyanakkor jelzi az e-kereskedelmi cég felé, hogy a regisztrált személyt a központi nyilvántartás nem tartalmazza. Tehát a cégnek érdekében áll a támogató rendszerre bízni a regisztrációt és ezért meghatározott díjat fizet. Ezek a díjak lehetnek egyszeri díjak (pl. elhelyezi a támogató rendszer regisztrációját a honlapján, tranzakciós díjat fizet valamilyen százalékot az egyes vásárlások után amelyből fizethető a biztosító is).
A fenti koncepció nem jelenti azt hogy minden részletében egyértelmű és kidolgozott, ugyanakkor lehetőséget ad egy olyan e-kereskedelmi rendszer felépítésének, amelyben az eladók-vevők biztonságban érezhetik magukat, ezáltal nő a bizalom az e-kereskedelem iránt. Összességében a jelen koncepció egy nagyszerű gazdaságfejlesztést lehetővé tevő eszköz, amely a küszöbön álló információs társadalomra épít.
Business & ITC & Public Administration Consultant
Blogarchívum
-
▼
2011
(15)
-
▼
január
(13)
- "e-TAJ" kártya vagy szolgáltatás
- Állampolgári kártya
- Laptop csere a civil társadalom szintjén
- Klaszterek, mint a gazdaságfejlesztés kulcsa
- Új ügyfélszolgálati modell
- Közüzemi számlák új megvilágításban
- A család fogalmi körének rendezése
- Elektronikus kereskedelm fejlesztése
- Versenyképes önkormányzatok
- Állampolgárok, kis és középvállalkozások elektroni...
- e-kereskedelemben közreműködők bizalmának erősítés...
- Ügyfélkapcsolatok ( CRM) központi támogatása, a ga...
- Kormányzati Privát Számítási Felhő
-
▼
január
(13)
2011. január 2., vasárnap
Bejegyezte: Ficsor József dátum: vasárnap, január 02, 2011
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése