Következtetés: nagyon körültekintőnek kell lenni ha valaki a magyar e-kereskedelmi szolgáltatásokat kívánja igénybe venni (pl. a Vaterát), ugyanis a szabályozatlanság következtében a szolgáltató büntetlenül bármikor és bármit megengedhet magának, ellentétben a nemzetközi piactérrel (pl. e-Bay), ott ahol a legkisebb probléma esetén is a végletekig segítőkész a szolgáltató.
Mint oly sokan mások, én is folyton belebotlok a Magyar e-piactér ügyféloldalt érintő szabálytalanságok sokaságába. Míg egyik oldalon azt várnánk, hogy mint a fejlett világban a szolgáltatási sávunk szélesedésével, és a szolgáltatások elektronizálásával az ügyfelek hatékonyabb szolgáltatáshoz jussanak, másik oldalon pedig ezáltal a szolgáltató több bevételhez, addig a másik oldalon az állam bevételei növekedjen, sajnos ennek az agátja, hogy a szolgáltatások szabályozatlansága, a szolgáltatói visszaélések sokasága, az ügyfél teljeskörű ellehetetlenítése oda vezet, hogy mindenért fizethetünk, de szolgáltatást nem kapunk.
Én most egy olyan esetet írok le amely megtörtént, ezen kívül számtalan olyan eset van amely ebbe a kategóriába tartozik, és összhasonlítom a magyar piacteret nemzetközivel.
Probléma amely ezt a kis kutatást motiválta:
A vatera felhasználója lettem, próbáltam a felesleges kacatjaimtól megszabadúlni meg hát nyilván a gyerekeim néha adanak vesznek, ezt azt, tehát jó ha van.
Jól is működött minden egészen 2008 nyaráig, amikor is a szolgáltató önhatalmúlag bevezetett egy csomó új díjat, amelyt közölt is meg nem is. nyilván ezt nem tette meg ezért a fogyasztóvédelem rendre is utasította, és tájékoztatásra kötelezte.
Két olyan dologról van szó amely engem is érintett, az egyik a minimál ár (minmimál ár amikor megadsz egy olyan árat ami alatt nem kívánod eladni), a másik a termék feltöltésével kapcsolatos ár (pl. ha felteszel egy autót akkor annak van egy feltöltési ára: 450 Ft)
Nyilván minden árunak amit feltöltesz, megadhatod hogy a lejáratát követően, automatikusan indúljon újra a licit lehetőség.
Lássuk mi történ:
Nyilván ha ez nyáron van, akkor az ember szabdságra megy, gondoltam megkérdezem, hogy hogyan lehet a termékek licitjeit felfüggeszteni. Hát nem kaptam választ. A böngészgetéseim alapján kiderült hogy egyet tehetsz: zárt aukciót hozol létre, tehát addig senki sem fog licitálni amíg azt te meg nem engeded. nyilván szabadság altt a tengerparton nem igazán a vaterát figyeled. Közben persze megváltoztatta a vatera a szabályokat is és bevezetett egy sor újabb fizetési tételt.
Az automatizmusok amelyek előtte be voltak állítva azok nem nagyon vettek tudomást az új tételekről, nyilván lejártak és újraindúltak és elkezdték termelni a költségeket. Amely hát nekem is feltünt. Azonnal leszedtek az összes termékekmet, hisz azért nyomon követni egy más rendszer szerinti listát egy új rendszerben hát szinte lehetelen.
Mikor megkaptam az első fizetési felszóllítást, utánannéztem, hogy miből keletkezett, és azonnal leszedtem az adott terméket.
Tehát nem kérek az újfajta szolgáltatásból, és ezért fizetni sem vagyok hajlandó.
Nos kapom is a felszólításokat hogy fizessek 450 forintokat.
Nyilván ez olyan kis összeg hogy sokan lenyelték, de nekem az igazságérzetem ennél sokkal nagyobb, szeretném látni, hogy képes-e az állam megvédeni az ügyfeleket a fogyasztóvédelmi károsításoktól, kiáll-e a jogszolgáltatás az ilyen megkárosítások ellen, érzékeli-e az állam azt hogy ha túl sok ilyen történik akkor nagyobb lesz a kár mint a haszon, hisz egyik oldalon milliárdokat áldoz arra hogy hozzászoktassa az embereket az elektronikus kereskedéshez.
Számokban, összehasonlítva a Vatera szolgáltatásait az e-Bay szolgáltatásaival:
Lássuk a költség haszon elemzést:
És végül lássuk a problémakezelést:
Business & ITC & Public Administration Consultant
2008. október 23., csütörtök
Veszélyes a magyar e-piactér?
Bejegyezte: Ficsor József dátum: csütörtök, október 23, 2008
Címkék: IKT e-Bay, e-kerskedelem, fogysztóvédelem, Vatera
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése